Polycystické vaječníky (PCO) podruhé

Minule jsme si povídali o syndromu polycystických ovarií (PCO) z pohledu gynekologa. Řešili jsme: co to vlastně je, jak vzniká, jak se diagnostikuje a hlavně jak se dá řešit.

Tentokrát se na PCO podíváme z pohledu bylinkářky. Tento příspěvek pro Vás připravila paní bylinkářka Vlachová, kterou v Průvodci všichni dobře znají jako autorku našeho skvělého čaje G, který už řadě z Vás pomohl k vytouženému miminku, a taky čaje na léčbu endometriózy.  Takže cituji paní Vlachovou: 

Syndromem polycystických ovarií často trpí ženy, které se stylizují do mužských rolí (pracují v řídících funkcích), pracují převážně v mužském kolektivu, nebo jsou vystaveny dlouhodobému chronickému stresu, jenž natolik přetěžuje již zmiňovaný limbický mozek, že tento začne fungovat „falešně“.

Příznaky PCOS:

  • slabá a krátká menstruace, vynechávání menstruace
  • chybění menstruace
  • neplodnost, samovolné potraty
  • bolesti v podbřišku
  • nadváha
  • kolísání hladiny cukru v krvi
  • zvýšený rozsah ochlupení
  • změny nálad
  • akné

Podle tradiční čínské medicíny se jedná o energetickou nedostatečnost ledvin a stagnace krve v děloze (proto bolesti v podbřišku). K nedostatečnosti ledvin bývá konstituční (vrozená) dispozice, která je dále oslabovaná špatnou životosprávou:

  • emoční stres
  • přepracování
  • hormonální antikoncepce
  • nesprávné stravování (konzumace jídel, které přinášejí chlad do těla – syrové ovoce a zelenina, sladkosti, mléko a mléčné výrobky, zmrzlina, studené nápoje,..)

Co podle tradiční čínské medicíny pomůže?

Je nutné začít snídat teplé kaše (jáhlová, kukuřičná, rýžová, pohanková, ovesná,…) a k snídani pít čaj ze slzovky.

PCOS je poměrně složité onemocnění celého komplexu žláz s vnitřní sekrecí. Trpí jim 5-10% žen.

Ke zhoršování příznaků dále přispívá špatná strava, stres a nedostatek pohybu.

Potraviny, kterým je potřeba se vyhýbat:

  • Vyhněte se veškerému cukru a bílým rafinovaným uhlovodanům, protože ty způsobují nerovnováhy v hladinách cukru v krvi a zhoršují příznaky rezistence na inzulín.
  • Omezujte spotřebu kofeinu.
  • Snižujte spotřebu alkoholu, protože ten má špatný vliv na játra, která jsou důležitá pro vylučování přebytečných hormonů z těla.
  • Zabraňte nadbytečnému příjmu nasycených tuků – obzvláště z mléčných výrobků. Tyto tuky mohou vést ke zvýšeným přírůstkům váhy a rovněž zhoršují rezistenci na inzulín a kromě toho zatěžují játra, která jsou důležitá k vylučování hormonů.
  • Vyhýbejte se transformovaným a hydrogenovaným tukům (tzn. margarinům a tukům v průmyslově zpracovaných potravinách), protože ty ničí buněčné membrány a tím i způsobují celou řadu zdravotních potíží.

Potraviny, které jsou naopak žádoucí:

  • Zvyšujte příjem fyto-estrogenů, které jsou obsaženy v tempehu (vyrábí se ze sóje), misu, červeném jeteli, čočce, lněném semínku a v cizrně, jelikož tyto obsahují přírodní fyto-estrogeny, které napomáhají k vyvažování hladin hormonů v těle.
  • Udržujte si příjem dostatečného množství esenciálních mastných kyselin, které jsou v rybím oleji (slanečci, makrely, lososi, tuňáci, sardinky, pstruzi) a v ořeších a semenech. Tyto pomáhají zajišťovat optimální hladinu cukru.
  • Pečujte o dostatečné množství vláknin ve vaší stravě. Vláknina podporuje střevní peristaltiku, takže přebytečné hormony mohou být vylučovány účinněji; to napomáhá také udržovat stálou hladinu cukru a podporuje eliminaci toxických odpadních produktů. Vlákninu lze najít v celých zrnech a v zelenině.
  • Jezte denně dostatek ovoce a zeleniny. Ty totiž obsahují vlákninu a množství vitamínů, minerálů a antioxidantů, které podporují jak zdravé funkce těla, tak i imunitní systém.

  • Hlídejte si dostatečný příjem vody.
  • Jezte kvalitní proteiny v každém jídle – včetně snídaně (jejich zdrojem jsou maso, ryby, vejce, ořechy, semena nebo sója), abyste stabilizovali hladinu cukru v krvi.
  • Pokud jíte uhlovodany, zaměřte se na jejich nižší obsah cukrů, který bývá v zelenině, celých zrnech, čočce a fazolích.

  • Vyhýbejte se (pokud možno) stresu.
  • Zvykněte si cvičit nejméně 3x týdně po dobu alespoň 20 minut, abyste zabránili nadváze a upravili si hladinu cukru v krvi. Hlavně pro ženy s PCOS je velmi důležité aby se u nich neslučovaly tyto problémy s dalšími zdravotními potížemi, jako je např. diabetes.
  • Xenoestrogeny jsou sloučeniny z životního prostředí, které mohou způsobovat nadměrné zvyšování hladin estrogenu. Do potravin se dostávají mj. i z plastových beden a obalů. Dají se také najít ve smetaně a v mycích prostředcích, neorganických potravinách, plastických dózách pro mikrovlnné trouby a v čisticích prostředcích pro úklid. Zkuste nakupovat přírodní produkty pro čištění a osobní hygienu.
  • Přestaňte kouřit! protože tím spotřebováváte mnoho mikro-nutrientů, a to může vést k oslabování imunitního systému a k hormonální nevyváženosti.

Pro zdraví vaječníků můžeme sáhnout po přírodních přípravcích, které obsahují byliny podporující zdraví pohlavních orgánů:

  • Maca (peruánský ženšen) – podpora sexuality, plodnosti a hormonální aktivity.
  • Ašvaganda (Vitánie) – podporuje správnou činnost pohlavních orgánů, srdce a cév, zlepšuje koncentraci a účinkuje jako adaptogen pro lepší zvládání stresu.
  • Pupalka – bylinka pro ženské tělo, přispívá ke zdravé hormonální aktivitě a k bezproblémové menstruaci.
  • Vrbovka – antioxidační bylina pro prostatu pánů, ale i pro přirozenou menstruaci u žen, funkční močové cesty, klouby a trávení.
  • Omega 3 mastné kyseliny (rybí olej, tuk) –harmonizuje limbický systém.
  • Jeřáb ptačí – harmonizuje menstruační cyklus.
  • Vitamin C – denně 1000 mg.
  • Přírodní progesteron – krém.
  • Čaj G směs
  • Gynex nebo Femigard
  • STRESON (od firmy Joalis) – eliminuje patologický dopad stresu na organismus.
  • Detoxikace jater (LIVERDREN, Jaterní tinktury).

Myslím, že tělu je potřeba trochu pomoct. A nyní stačí si jenom vybrat:-)

Pro Průvodce neplodností, Mária Vlachová 🙂

Alena: Marie, moc Vám děkuji!

A Vám všem přeji, abyste problémy PCO rychle zvládly vyřešit.

Vaše A 🙂

P.S. Podívejte se na další produkty paní Vlachové: čaj G a čaj proti endometrióze.

V tomto článku se hodně mluví o zdravých potravinách, přečtěte si o tom, jaké potraviny podporují plodnost. 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů