Co mám užívat abych otěhotněla?

Řada „snažilek“, se kterými pracuji, se mě opakované ptá, co má užívat, tedy jaké:

  • Léky
  • Potravinové doplňky
  • Bylinky

aby se jim konečně podařilo otěhotnět.

Co se týče bylinek, připravuji článek s paní bylinkářkou, která je autorka čaje, který doporučuji.

Protože se sama nemohu zodpovědně vyjádřit k tématu léky a potravinové doplňky (PD), oslovila jsem svou kamarádku, farmaceutku Mgr. Jitku Junovou, aby mi pomohla s doporučením, co je vhodné užívat, protože o lécích a PD toho ví opravdu hodně.

Alena: Jitko, předně moc děkuji za Tvou ochotu podělit se s námi o Tvé zkušenosti.

Myslíš, že je opravdu nutné užívat nějaké léky nebo potravinové doplňky na zlepšení plodnosti? Dnes je jich na trhu tolik! Před 10-20 lety jsme v asistované reprodukci ženám doporučovali maximálně kyselinu listovou.

Jitka: Myslím, že základ všeho je správná a zdravá strava. Pokud se žena (a muž) zdravě stravuje, často to stačí.

Alena: Jak bys takovou správnou a zdravou stavu charakterizovala? Asi to tušíme všichni, ale dá se to nějak zobecnit?

Jitka: Označením ZDRAVÁ STRAVA mám na mysli jídelníček, který je sestavený ze skutečných potravin a jídel z nich. Spojení „skutečné potraviny“ by si zasloužilo vysvětlení (můžeme si o tom popovídat někdy jindy), ale naprosto zjednodušeně a zkráceně: kupuji a jím vše, kde aspoň přibližně znám původ a vznik potraviny, a takové produkty, k jejichž nákupu nepotřebuji brýle (soudím podle sebe :-)), tj, produkty, na kterých nemusím číst složení. Tyto potraviny pak jím nebo si z nich připravuji další jídla. Rozhodně nedoporučuji potraviny vysoce průmyslově zpracované. Je to opravdu velmi jednoduché. A velmi účinné. Je pak jen potřeba zajistit to, aby nastávající maminka měla všechny důležité stavební kameny jak pro správné zajištění fungování vlastního organismu (bílkoviny, vlákninu, cukry, tuky), tak i toho očekávaného či už vzniklého. Tomu se taky můžeme věnovat někdy příště.

Alena: Co si tedy myslíš o potravinových doplňcích, domníváš se, že je jejich užívání pro otěhotnění nutné?

Jitka: Myslím, že to určitě nutné není. Ve zdravé a pestré stravě je vše potřebné. Na druhou stranu jejich užívání nikomu neuškodí a naopak je prospěšné, pokud nastávající maminka považuje jejich příjem za nezbytný a plně jim důvěřuje. Pak jejich podíl může být významný na cestě k cíli.

Alena: Jak by se měly léky a doplňky stravy užívat? Mám zkušenost, že diskusní fóra „snažilek“ jsou plná nejrůznějších doporučení. Je to tak v pořádku?

Jitka: Není.  Na samém začátku bych ráda zdůraznila, že léky podávané před otěhotněním a při něm patří výhradně do kompetence lékaře a lékárníka a vše by vždy mělo být důkladně konzultováno. Doplňků stravy souvisejících s naším tématem jsou na trhu desítky a jejich doporučení může být často vedeno a motivováno komerčními zájmy, proto bych i na tohle dávala pozor. Já budu mluvit o těch, které považuji za dobré z hlediska výrobce a snad i prodejnosti a zpětné vazby. Co se týče obsahu, nezbývá než se řídit tím, co je napsáno na krabičce, přípravky neregistrované skutečný obsah účinných látek skutečně nemusí mít.

Alena: Doporučila bys nakupovat léky nebo PD na internetu?

Jitka: Zásadně bych se vyhýbala přípravkům z internetu, zejména těm, které jsou předražené. Tam „kvete pšenka“ podvodníkům všeho druhu, jakkoliv se firma i e-shop tváří co nejseriózněji.

Alena: Co konkrétně tedy doporučuješ užívat?

Jitka: Nejčastěji skloňovaná a vždy doporučovaná je kyselina listová. I její dostatečný příjem lze zajistit ze stravy. Obsahuje ji zelená listová zelenina (musí být syrová, kys. listová se ničí varem). Dále je to ječmen, hovězí maso, pivovarské kvasnice, hnědá rýže, sýry, kuřecí maso, čočka, játra, houby, kořenová zelenina, klíčky, některé ryby, celá zrna.

Alena: Proč je zrovna kyselina listová tak důležitá?

Jitka: Napomáhá při tvorbě a regulaci nervových buněk embrya a plodu, což je nezbytně nutné pro normální vývoj. Aby byla v tomto případě efektivní, musí se s jejím příjem začít již před početím a pokračovat nejméně další tři měsíce po otěhotnění. Výzkumy ukázaly, že denní příjem 400 mikrogramů dokáže zabránit většině defektů míchy a jiných poruch CNS. Důležitá je jedna věc: ženy, díky své různé enzymatické vybavenosti mají nestejnou schopnost vstřebat a využít kyselinu listovou. Je tedy dobré se zaměřit na doplňky stravy, které obsahují již její aktivní formu, tzv. metafolin. Dnes  už většina moderních doplňků stravy obsahuje jednak kys. listovou a zároveň i metafolin (Femibion, Nosifol, GS Mamavit). Kyselina listová ovšem existuje i čistá jako registrovaný lék, který předepisuje lékař. Souběžné užívání tohoto léku i doplňků stravy je možné, ale z hlediska příjmu kyseliny listové zbytečné, zejména stravuje – li se žena správně.

Alena: Často skloňovaným PD je taky Inositol. Co soudíš o něm?

Jitka: Inositol (bývá řazen mezi vitamíny skupiny B) je nedílnou stavební součástí buněčných stěn a vstupuje do velkého množství procesů na buněčné úrovni. Jeho působení v organismu je mnohostranné a netýká se jen fertility.  Jeho funkce je nesporná, proto bývá součástí doplňků stravy  pro přípravu na těhotenství a při něm. V případě správného stravování však rozhodně v organismu nechybí). Pokud by někdo preferoval potravinové doplňky, je v preparátech: Chytré miminko, Inofolic, Fertiprona, Nosifol.

Alena: Jeho zdrojem je hrách, sója, obilí, rýže, luštěniny a různá semena (např. slunečnicové semínko). V menším množství i v zelenině, ovoci (grapefruit, hrozny, zelí) a bylinných čajích – je termostabilní (vysoká teplota ho neničí). Bohatým zdrojem inositolu je také maso (játra, mozeček, srdce), vejce, mléko a vnitřnosti.

Jitka: Přesně tak, vždy je dobré snažit se přijímat látky ze stravy a pak až z léků nebo potravinových doplňků.

Alena: Co Gynex? O tom se taky hodně mluví v souvislosti s podporou gravidity, hormonální vyváženosti, a dokonce i psychické pohody.

Jitka: Gynex lze určitě též doporučit, je to výtažek z bylin. Jsou v něm tři byliny se vztahem k „ženě“ jako takové. Ale podobně, možná účinněji lze doporučit G směs bylinného čajekterý na svém blogu doporučuješ.

Alena: Jitko, moc Ti děkuji za skvělé vysvětlení problematiky a doporučení.

Jitka: Není zač. A přeji všem „snažilkám“, aby jejich cesta za dítětem byla úspěšně naplněna ať už s PD nebo bez nich.

Vaše

A. + Jitka

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů